عشق فراری

عشق فراری

وبلاگی مخصوص فراری
عشق فراری

عشق فراری

وبلاگی مخصوص فراری

قوانین گذر موقت ها

قوانین گذر موقت ها

 

قوانین گذر موقت ها

ممنوعیت خرید و فروش گذر موقتها

چندی پیش معاون حقوقی گمرک ایران از ممنوعیت خرید، فروش و واگذاری گذر موقت ها خبر داده بود و تاکید کرده بود که هر گونه اقدام در این زمینه قاچاق است! 

وی در توضیح ممنوعیت گذر موقت ها اینگونه گفته بود که : از آنجایی که خودروهای سواری ورود موقت صرفاً جهت استفاده دارندگان پروانه گمرکی صادره در مهلت اعتبار آن است و باید پس از انقضای مهلت مقرر از قلمرو گمرکی یا کشور خارج شود، لذا خرید و فروش و واگذاری آنها ممنوع بوده و مستند به ماده ۱۱۳ قانون امور گمرکی این اقدام قاچاق محسوب می‌شود.

معاون حقوقی گمرک ایران تأکید کرد: اشخاصی که قصد خرید یا استفاده از خودروهای خارجی را دارند باید اطمینان حاصل کنند که خودروهای مذکور به‌ صورت قطعی (نه به صورت گذر موقت) از گمرک ترخیص و دارای پروانه ورود قطعی هستند.

با اینکه خرید و فروش گذر موقت ها ممنوع اعلام شده است، باز هم در صفحات آگهی روزنامه ها تبلیغ خرید و فروش انواع گذر موقت دیده می شود. از لامبورگینی گرفته تا فراری و دیگر خودروهایی که نه تنها برای ثروتمندان ایرانی بلکه برای ثروتمندان کل جهان ساخته شده اند.

کاربردهای متفاوت گذر موقتها

از آنجا که گذرموقت ها مشمول عوارض گمرکی نیستند خیلی ها وسوسه می شوند تا از این خودروها استفاده کنند. بنابراین بعضی ها به این فکر افتادند که اتومبیل های خاص و مورد علاقه شان را از این طریق با قیمتی مناسب و البته مدت زمان محدود، به کشور وارد کنند و همین امر موجب شد تا تعریف و کاربرد پلاک گذرموقت در ایران، دچار تغییرات زیادی شود.

در عین حال گذرموقت ها حداکثر تا شش ماه می توانند مهمان خیابان ها باشند و این مدت زمان باتوجه به شرایط اعلام شده در اداره عبور موقت و وضعیت کشور مبدا ممکن است به صورت دو دوره سه ماهه (تمدید بعد از سه ماه اول انجام می گیرد) یا گاهی به صورت یک دوره پیوسته شش ماهه تعیین شود.

هرچند که در قانون گفته می شود هر گذر موقت تنها ۶ماه می تواند تردد کند که شنیده شده، بعضی فعالان خرید و فروش خودروهای گذرموقت ، این خودروها را با اعتبار یک سال تردد نیز واگذار می کنند.

لازم به ذکر است که مطابق قانون در صورت تاخیر در بازگشت خودرو به گمرک و تحویل آن به کشور مبدا پس از اتمام دوره تردد خودرو، در فاصله ده روز به مالک خودرو اخطاریه داده می‌شود و با گذشت ده روز از تاریخ اخطاریه، پرونده قاچاق تشکیل و به دادگاه ارسال خواهد شد. در نهایت نیز دستور توقیف خودرو توسط نیروی انتظامی صادر می‌گردد. همچنین به ازای هر روز تاخیر، جریمه‌ای معادل روزانه حداقل ۲۰,۰۰۰ تومان دریافت خواهد شد.

قوانین گذرموقت ها

گذرموقت سواری در ایران قوانین خاص خودش را دارد که ممنوعیت خرید و فروش خودروهایی با پلاک گذر موقت، جدیدترین قانونشان است.

طبق قانون،تنها شخصی که نام وی در دفترچه  خودرو یا در برگه ورود موقت آن ذکر شده، اجازه رانندگی با خودرو را دارد؛ در غیر اینصورت مرتکب جرم شده و خودرو توقیف خواهد شد.

همچنین اگر خودرو در هر صورتی از بین برود مثل سرقت، تصادف و ...، دولت از محل سپرده یا ضمانت‌نامه، حقوق خود را دریافت می‌کند.

به گزارش افکار نیوز ، خرید و فروش هر نوع خودروی گذرموقت در داخل کشور ممنوع بوده و قاچاق محسوب می‌شود و با فرد خاطی، برخوردی جدی انجام گرفته و خودرو توقیف می‌شود؛ چه در زمان داشتن اعتبار و چه پس از آن. اجاره دادن خودروی گذرموقت نیز شامل این قانون می‌باشد. در صورت قاچاق‌شدن خودروی گذرموقت، دولت سه برابر ارزش گمرکی خودرو و همچنین حقوق و سود آن‌را مطالبه می‌کند.

اگر فردی پس از واردکردن خودروی گذرموقت به داخل کشور متوجه شود که باید بلافاصله از کشور خارج شود، باید خودروی خود را در اولین گمرک در نزدیکی محل سکونت خود قرار دهد و سپس از کشور خارج شود (برای مثال ممکن است فردی با خودروی خود برای تفریح به ایران سفر کرده باشد اما پس از واردشدن به ایران دچار مشکل خاصی از محل اقامت خود در خارج از کشور شده و فرصتی برای خروج با خودرو نیست و ناگزیر باید خود را رها کرده و بوسیله هواپیما سفر کند) ؛ در اینصورت شخص زمانیکه دوباره به ایران بازگردد در صورت داشتن زمان اعتبار برای خودرو می‌تواند از مدت زمان باقیمانده استفاده کند و در صورت زمان اتمام دوره گذرموقت خودرو، می‌تواند با پرداخت جریمه دیرکرد (روزی حداقل ۲۰,۰۰۰ تومان) خودروی خود را پس گرفته و از آنجا که تحویل گمرک بوده قاچاق محسوب نمشود و تنها باید جریمه مشخص شده را پرداخت کند.
منبع: افکار نیوز
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.